Mediacja to nowoczesna metoda rozwiązywania konfliktu przez strony
przy wsparciu neutralnej osoby trzeciej – mediatora.

Celem mediacji jest pomoc stronom konfliktu w osiągnięciu satysfakcjonującego,
w pełni akceptowanego przez nie porozumienia.

Mediacja nie zakłada walki stron o zwycięstwo, lecz ich kooperację. W odróżnieniu od procesu sądowego, w mediacji to strony, a nie sędzia decydują o tym, w jaki sposób i na jakich zasadach rozwiązany zostanie konflikt. Mediacja jest procedurą dużo tańszą i szybszą od procesu sądowego.

 

Strony zachowują pełną kontrolę nad procesem mediacyjnym a wypracowane porozumienie jest ich własnym sukcesem, który osiągają poprzez rzeczowe podejście do problemu, otwartą dyskusję oraz wsparcie mediatora.

 

Postępowanie mediacyjne cechuje się dodatkowo szeroką samodzielnością i swobodą działania, jaką posiadają uczestniczące w nim strony, a także dążeniem stron do opracowania nowych, alternatywnych wobec dotychczasowych, wariantów rozwiązania sporu.

 

Do stron należy kompetencja wyboru mediatora, ustalenia wspólnie z nim zasad proceduralnych oraz podjęcie ostatecznej decyzji rozwiązującej spór. Warunkiem zawarcia porozumienia jest satysfakcja stron.

 

ZASADY MEDIACJI


Poufność
Mediacja ma charakter poufny. Jej przebieg i rezultaty są tajemnicą. Mediator może przekazać
na zewnątrz tylko to, na co zgodzą się strony. Nie może zostać powołany na świadka co do faktów,
o których dowiedział się w mediacji.

 

Dobrowolność
Do mediacji strony przystępują dobrowolnie. Nie są zmuszane do osiągnięcia porozumienia, czy do wyboru konkretnych rozwiązań. Swoboda decyzji zwiększa odpowiedzialność stron za proces rozwiązywania konfliktu i osiągnięte porozumienie.

 

Bezstronność
Mediator nie jest rzecznikiem ani pełnomocnikiem żadnej ze stron. W równym stopniu angażuje się w pomoc każdej z nich. Nie ocenia osób, jak również ich zachowań. Nie poszukuje winnych zaistniałej sytuacji i nie wydaje opinii.

 

Neutralność
Mediator pozostaje neutralny wobec konfliktu stron. Nie sugeruje i nie ocenia rozwiązań. Nie podejmuje również decyzji, co do sposobu rozwiązania sporu. Dba, by ewentualna ugoda była satysfakcjonująca dla stron i możliwa do zrealizowania.

 

JAK PRZEBIEGA MEDIACJA?

 

  • mediator przedstawia i ustala ze stronami zasady mediacji oraz określa swoją rolę,

  • każda ze stron przedstawia własne spojrzenie na problem,

  • ustalona zostaje lista spraw do rozwiązania,

  • określone zostają interesy i potrzeby każdej ze stron,

  • powstaje lista możliwych rozwiązań, zaspakajających potrzeby obu stron,

  • spisywana jest ugoda mediacyjna,

  • na wniosek stron sąd zatwierdza ugodę i nadaje jej klauzulę wykonalności,

Zasady mediacji cywilnej określa Kodeks Postępowania Cywilnego
(DZ.U. z 2005r. Nr 172, poz. 1438).

Społeczna Rada do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów
i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości


STANDARDY PROWADZENIA MEDIACJI
I POSTĘPOWANIA MEDIATORA

uchwalone przez Radę w dniu 26 czerwca 2006

 

Przez mediację rozumie się dobrowolny i poufny proces, w którym fachowo przygotowana, niezależna i bezstronna osoba, za zgodą stron, pomaga im poradzić sobie z konfliktem. Mediacja pozwala jej uczestnikom określić kwestie sporne, zmniejszyć bariery komunikacyjne, opracować propozycje rozwiązań i, jeśli taka jest wola stron, zawrzeć wzajemnie satysfakcjonujące porozumienie.

Powodzenie mediacji jako skutecznej metody rozwiązywania konfliktów zależy w dużym stopniu od profesjonalizmu mediatorów
i wysokiego poziomu ich etyki zawodowej.

Standardy mają charakter wytycznych i wskazówek dla mediatorów, nie są zaś źródłem prawa i nie mogą być podstawą do wysuwania roszczeń prawnych. Ich główne funkcje są następujące:

  1. służą jako pomoc w prowadzeniu praktyki mediacyjnej;
  2. zapewniają większe bezpieczeństwo stronom mediacji oraz samym mediatorom;
  3. zwiększają zaufanie społeczne do mediacji jako środka rozwiązywania konfliktów;
  4. pomagają kandydatom na mediatorów przy podejmowaniu decyzji o podjęciu się tej funkcji.

Standard I
Mediator dba o dobrowolność uczestniczenia w mediacji
i zawierania porozumienia.

  1. Mediator nie zmusza stron ani do podjęcia mediacji, ani do osiągnięcia porozumienia.

  2. Przed rozpoczęciem mediacji strony uzyskują informację o możliwości wycofania się na każdym jej etapie oraz o możliwości wybrania innego mediatora.
  3. Mediator powinien być zaakceptowany przez strony.

Standard II
Mediator jest neutralny wobec przedmiotu sporu.

 

Mediator nie narzuca stronom rozwiązań. Jest rzecznikiem rzetelnej procedury, sprzyjającej osiągnięciu dobrowolnego porozumienia.

 

Standard III
Mediator jest bezstronny wobec uczestników mediacji.

  1. Mediator nie przychyla się do racji żadnej ze stron; prowadzi mediację w taki sposób, aby ewentualna nierównowaga między stronami nie wpływała na przebieg mediacji ani na jej ostateczny rezultat.
  2. Jeśli mediator nie jest w stanie prowadzić mediacji w bezstronny sposób, jest zobowiązany do wycofania się z postępowania mediacyjnego.
  3. Mediator wystrzega się stronniczości lub okazywania uprzedzeń i oceniania stron ze względu na ich pochodzenie, wykształcenie, wiek, płeć lub zachowanie podczas mediacji.
  4. W związku z prowadzoną mediacją mediator nie nawiązuje takich relacji, które mogą budzić wątpliwości co do jego bezstronności, a w szczególności mediator nie daje stronom ani nie przyjmuje od stron żadnych prezentów lub innych korzyści,
    z wyłączeniem wynagrodzenia mediatora.
  5. Mediator nie podejmuje się mediacji lub wyłącza się z jej kontynuowania, jeżeli uzna, że istnieje konflikt interesów o charakterze profesjonalnym lub osobistym ze stronami lub ich pełnomocnikami.
  6. Mediator ujawnia stronom wszelkie z nimi związki o charakterze zawodowym lub prywatnym i uwzględnia ich stanowisko w tym zakresie.

Standard IV
Mediator dba o poufność mediacji

  1. Zarówno mediacja, jak i jej przebieg i rezultaty są objęte tajemnicą. Mediator nie ujawnia nikomu informacji, które uzyskuje podczas prowadzenia mediacji, z wyjątkiem przestępstw wymienionych w art. 240 kodeksu karnego.

  2. Mediator lub ośrodek mediacyjny przechowuje dokumentację z mediacji w sposób respektujący zasadę poufności. Dokumentacja może obejmować pisemną zgodę stron na udział w mediacji, zarejestrowanie sprawy mediacyjnej, podstawowe dane uzyskane od stron (wraz z zapisem o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji postępowania mediacyjnego), deklarację przestrzegania zasady poufności przez osoby trzecie obecne na sesjach mediacyjnych, kopię porozumienia mediacyjnego i kopię protokołu z postępowania mediacyjnego przekazywanego do sądu, jeśli sąd skierował sprawę do mediacji. Inne sposoby gromadzenia dokumentacji z mediacji wymagają wy-raźnej zgody stron.

Standard V
Mediator rzetelnie informuje strony o istocie i przebiegu mediacji.

  1. Przed rozpoczęciem postępowania mediacyjnego mediator przedstawia stronom zasady, przebieg, cele i możliwe rezultaty mediacji, a w szczególności:
    1. informuje strony, że jest bezstronny i neutralny;
    2. informuje strony, że ewentualne porozumienie zawarte w wyniku mediacji, będzie sprawdzone przez sąd pod kątem zgodności z prawem i zasadami współżycia społecznego (w przypadku nadania klauzuli wykonalności lub zatwierdzenia przez sąd);
    3. informuje strony o możliwości spotkań na osobności, a w szczególności wyjaśnia za-sady przestrzegania poufności podczas tych spotkań;
    4. informuje strony o ewentualnej obecności innych osób podczas postępowania mediacyjnego i uzyskuje na to zgodę stron;
    5. opisuje swoje obowiązki, a w szczególności przestrzeganie zasady poufności;
    6. uprzedza strony, w jakich okolicznościach mediator może przerwać lub zakończyć postępowanie mediacyjne, oraz że strony mogą przerwać lub zakończyć mediację w do-wolnym momencie.
  2. Mediator odbiera od stron zgodę na udział w postępowaniu mediacyjnym.
  3. Mediator informuje strony, że w trakcie postępowania mediacyjnego mogą korzystać z wiedzy i porady specjalistów.
  4. Mediator wyraźnie odróżnia swoją rolę jako mediatora od innych ról zawodowych, które pełni i upewnia się, że strony są świadome tej różnicy.

Standard VI
Mediator dba o wysoki poziom swoich kwalifikacji zawodowych.

Mediator stale pogłębia i doskonali swoje umiejętności, a także dba o wysoki poziom etyki zawodowej.

Standard VII
Mediator współpracuje z innymi specjalistami dla dobra
postępowania mediacyjnego.

  1. Mediator może zaproponować stronom skorzystanie z pomocy odpowiedniego specjalisty. Decyzja o skorzystaniu z usług specjalisty pozostaje w rękach stron.
  2. W trakcie mediacji mediator nie wchodzi w rolę innego specjalisty, nawet pomimo posiadania wiedzy z danej dziedziny.
  3. Mediator, współpracując ze specjalistami, nie narusza zasady poufności.

Standard VIII
Przerwanie lub zakończenie postępowania mediacyjnego.

  1. Mediator przerywa lub kończy postępowanie mediacyjne przed zawarciem porozumienia, kiedy uzna, że co najmniej jedna strona postępowania nie jest zdolna do uczestniczenia w mediacji, lub z innego ważnego powodu, na przykład:
    • gdy strona z powodu swego stanu fizycznego lub psychicznego nie może efektywnie uczestniczyć w mediacji, na przykład jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających;
    • gdy strony chcą zawrzeć porozumienie, którego skutków nie są świadome;
    • gdy strony używają mediacji dla osiągnięcia nieuczciwych korzyści;
    • gdy mediator nabiera przekonania, że traci bezstronność.
  2. Mediacja może się zakończyć zawarciem porozumienia obejmującego całość sporu lub zawarciem porozumienia obejmującego część negocjowanych problemów. Zadaniem mediatora jest upewnienie się, czy strony wiedzą, jak wprowadzić porozumienie
    w życie. W przypadku częściowego porozumienia mediator może zaproponować przedyskutowanie dostępnych procedur umożliwiających rozwiązanie pozostałych kwestii przy pomocy innych specjalistów.
  3. Mediacja może zostać przerwana zarówno przez strony, jak i przez mediatora. Mediator informuje strony o ich prawie do wycofania się z mediacji w dowolnym momencie z jakichkolwiek powodów. Przerwanie lub zakończenie mediacji przez mediatora następuje w szczególności, gdy:
    1. mediator jest przekonany, że osiągnięcie porozumienia nie jest możliwe;
    2. uczestnicy mediacji osiągną w ocenie mediatora impas nie do pokonania; mediator nie powinien przedłużać nieproduktywnej dyskusji, gdyż naraziłoby to strony na niepotrzebne koszty emocjonalne i finansowe;
    3. strony nie mogą uczestniczyć w mediacji, nie są zdolne do mediacji lub nie chcą w autentyczny, zaangażowany sposób uczestniczyć w procesie mediacji. Jeśli inicjatywa przerwania mediacji wychodzi od mediatora, powinien on poinformować strony o możliwości profesjonalnej pomocy właściwej dla danego przypadku.

Standard IX
Mediator zapewnia stronom odpowiednie miejsce do prowadzenia mediacji.

  1. Miejsce prowadzenia mediacji powinno być neutralne i gwarantować stronom i mediatorowi poczucie bezpieczeństwa.
  2. Miejsce, w którym prowadzi się mediację, powinno posiadać co najmniej dwa pomieszczenia gwarantujące zachowanie prywatności stronom i poufności postępowania mediacyjnego. Powinno także zapewniać możliwość korzystania
    z podstawowych wygód.

Standard X
Mediator rzetelnie informuje o swoich usługach.

  1. Mediator promuje swoje usługi w sposób profesjonalny, uczciwy i godny.
  2. Mediator może informować o instytucji mediacji, o korzyściach z niej płynących oraz jej kosztach. Taka informacja powinna być rzetelna i wyczerpująca. Mediator jest odpowiedzialny za przestrzeganie tej zasady przez wszystkich reklamujących jego usługi
    i działających w jego imieniu.
  3. Mediator nie obiecuje ani nie gwarantuje osiągnięcia określonych wyników postępowania mediacyjnego.
  4. Mediator rzetelnie informuje o swoich kwalifikacjach i o przynależności do stowarzyszeń, związków lub innych organizacji zawodowych oraz o funkcjach w nich pełnionych. Mediator może powoływać się na posiadane stopnie naukowe, certyfikaty i inne formy potwierdzonych kwalifikacji.
  5. Mediator powinien rozważyć możliwość ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej.

Warszawa, 26 czerwca 2006 roku